Rynek Infrastruktury
Stop pośredni oddziela od siebie poszczególne kondygnacje stacji, mieszczące się pomiędzy płytą denną (dnem stacji) a stropem górnym. Na płytszych stacjach z dwiema podziemnymi kondygnacjami, jak Rodno Daszyńskiego, wykonywany jest jeden strop pośredni, na głębszych, jak Powiśle, stropów jest więcej. Strop pośredni spełnia też dodatkowe funkcje: wzmacnia ściany szczelinowe stacji, a także wykorzystywany jest jako platforma, na którą spuszczane są maszyny i koparki, wydobywające ziemię z wykopu.
Budowa stropu pośredniego wiąże się z koniecznością ułożenia prętów zbrojeniowych na całej szerokości wykopu i połączenia ich ze zbrojeniem ścian szczelinowych. Aby odsłonić zbrojenie wykonanych wcześniej ścian szczelinowych, trzeba skuć pas betonu na wysokości przyszłego stropu. Do tego wykorzystywane są mobilne roboty skuwające, czyli pojazdy gąsienicowe z zamontowanym młotem pneumatycznym, ważącym ponad 300 kg. Ręczne wykonanie tego zadania byłoby niezwykle trudne i mozolne.
Jak informuje Metro Warszawskie, niepozornie wyglądające maszyny o wysokości zaledwie 1,4 m ważą ponad 2 tony. Mogą poruszać się we wszystkie strony i są sterowane joystickiem podłączonym do maszyny za pomocą kabla. Siła uderzeniowa takiego młota to ok. 600 J, co odpowiada sile wystrzelonego pocisku z pistoletu Heckler & Koch USP – standardowej broni antyterrorystów.